Dynamic Testing

Project Dynamisch Testen met de TikTegel: Algemeen

Onderzoeker: Prof. dr. Wilma Resing en anderen

In samenwerking met SeriousToys is door het Dynamisch Testen Lab onderzoek uitgevoerd naar de bruikbaarheid van een dynamische test met “echte” materialen op een elektronische ondergrond.

Uitgangspunt voor gebruik van elektronische “tangibles/materialen”

  • Tijdens een test een goed beeld krijgen van het potentieel om te leren
  • Kinderen ondersteunen in de ontplooiing van hun cognitieve vaardigheden
  • Nauwgezet volgen van elke stap in het oplossingsproces
  • Uit oplossingswijze van het kind stappen voor training afleiden
  • Beeld van het cognitief ontwikkelingsniveau plus individuele adviezen (passend onderwijs).
  • Gestandaardiseerd worden gewerkt terwijl kind optimaal gemotiveerd wordt en in een natuurlijke setting werkt
  • Langs elektronische weg scoring van tal van variabelen worden bijgehouden en in rapportage verwerkt; Instructiebehoefte, hoeveelheid en type hulp
  • Adaptieve, graduele hints testafname
  • Het kind, naar wat het nodig heeft, geïndividualiseerde hulp worden geboden
  • Tegelijkertijd maakt de werkwijze gebruik van een computer, toetsenbord en muis door het kind overbodig.

 TikTegel

tiktegelDe TikTegel (TagTiles) is een elektronisch speelbord, waarop spellen of taken geïmplementeerd kunnen worden. Dit bord geeft instructies en feedback (verbaal, visueel, geluid) aan het kind. Door middel van deze testwijze kan:

  • Gestandaardiseerd worden gewerkt terwijl kind optimaal gemotiveerd wordt en in een natuurlijke setting werkt
  • Langs elektronische weg scoring van tal van variabelen worden bijgehouden en in rapportage verwerkt; Instructiebehoefte, hoeveelheid en type hulp
  • Adaptieve, graduele hints testafname
  • Het kind, naar wat het nodig heeft, geïndividualiseerde hulp worden geboden
  • Tegelijkertijd maakt de werkwijze gebruik van een computer, toetsenbord en muis door het kind overbodig. 

Dynamisch testen

In al het onderzoek met de Tiktegel wordt dynamisch getest volgens het principe Voortest (zonder hulp) – Training of 2 x Training – Natest. Bijgehouden wordt hoeveel opgaven kinderen goed doen, welke stukjes ze goed leggen, hoe lang ze werken, van welke hulp ze profiteren, en de volgorde waarin kinderen de stukjes leggen.  Er is onderzoek verricht bij o.a. 7-8 jaar oude basisschoolleerlingen met verschillende culturele achtergronden.